3 februarie 2009

Pentru că iubim skaterii

Cu toții știm, poate chiar am citit, cărțile din colecțiile Chic și Cocktail. Mai știm de Cocktail [Humanitas] că a apărut ca reacție la succesul pe care l-a avut colecția Chic [Polirom]. Însă ambele au în comun lecturile plăcute, moderne și haioase, care te destind după o zi grea și pe care le savurezi parcă prea repede.
Prin noiembrie anul trecut s-a lansat o nouă serie în colecția Cocktail, până acum cuprinzând doar două volume: „Slam” – Nick Hornby și „Zodia Îndrăgostiților” - Giulia Carcasi. Ultimul mi s-a promis – can’t wait! – iar de „Slam” am putut să mă bucur pe deplin [mulțumesc D.].
Nick Hornby este actual jurnalist, fost profesor la Cambridge, un scriitor care și-a creat un renume și care se poate lăuda cu ecranizarea cărților sale. „Slam” este primul său roman cu adolescenți, iar dacă nu știi nimic despre scriitor nu ai putea ghici că are mai mult de 18 ani [51]. I-au fost ecranizate romanele „Fever Pitch” [cu Jimmy Fallon, Drew Barrymore], „High Fidelity” [John Cusack], „About a boy” [Hugh Grant], iar „Slam” e în pregătire.
Romanul este simplu și se citește ușor. Asta nu îl face plictisitor, ci din contră, încerci să intri în pielea personajului – Sam, pe care la început îl consideri laș - și treci cu el prin etapele maturizării. Sam are 16 ani, trăiește în Londra, e skater, își lasă prietena însărcinată și fuge de responsabilități. Celui căruia îi povestește ce se întâmplă cu el și îi cere ajutor este însuși Tony Hawk – idolul lui, materializat sub forma de poster pe perete. Iar Hawk mi-a spus vreo câteva lucruri. Mi-a dezvăluit ce o să fie. Te-ai gândit vreodată cum ar fi să-ți vezi viitorul? Hai cu mine. O să ți-l arăt.



Tot în aceiași perioadă a savurării lecturii despre Sam, am vizionat, după lungi așteptări [mulțumesc V.], filmul care m-a fascinat toată vara. A apărut în iunie 2008, în Franța, și deși prin împrejurări prielnice mă aflam la locul rulării în luna iunie, am rămas doar cu gândul la el. Vorbesc aici despre Skate or Die. Povestea are loc la Paris, iar protagoniștii sunt Mickey Mahut și Idriss Diop, doi skateri [atât în film, cât și în realitate] care devin martori ai unei crime. Dintr-un total nenoroc sunt reperați și o iau la goană, realizând că este o chestiune de viață și de moarte. Ajung la comisariat, unde își dau seama despre criminali că sunt sergenți corupți, implicați în mafie. Fiind urmăriți și neștiind la cine să apeleze, ei încearcă totul pentru a nu fi omorați. Toate astea pe sk8, bătând străzile și acoperișurile Parisului.
Deci skate or die!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu